Tuesday, February 2, 2016

Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam

Baru-baru ini saya mengikuti talk tentang pendidikan rumah tangga dan pendidikan anak-anak. Bila saya memikirkan semula, pengisian program itu sangat baik dan perlu dikongsi kepada orang ramai. Jadi saya ingin kongsikan sedikit tentang apa yang saya dapatkan dari talk tersebut.



1. Pendidikan anak-anak matlamatnya bukanlah untuk melahirkan manusia yang menyandang jawatan yang tinggi apatah lagi harta yang banyak. Ramai ibu bapa yang tersilap, mereka ingin bila anak-anak itu dewasa kelak mereka akan menjadi orang yang berjawatan tinggi dan berada. Ini bukan matlamat pendidikan anak-anak yang sebenar. Matlamat sebenar pendidikan anak-anak adalah supaya mereka berjaya memasuki gerbang Syurga nantinya.

Allah SWT berfirman:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” (QS 3:185)

Bukannya tidak boleh jawatan atau harta, cuma jangan dilupakan misi utama iaitu agar mereka masuk ke syurga itu pada akhirnya.

2. Ibu bapa perlu memilih kaedah pendidikan anak-anak.

Kaedah pendidikan anak-anak ada banyak, antara:


  • Pertama adalah melalui Keteladanan atau Qudwah, 
  • Kedua adalah dengan Pembiasaan atau adat, 
  • Ketiga adalah melalui Pemberian Nasihat atau peringatan, 
  • Keempat dengan melaksanakan Mekanisme Kontrol atau Mulahazhoh, 
  • Terakhir adalah Sistem hukuman atau akibat.
Jangan tinggalkan satu pun dari ke lima kaedah tersebut,dan yang paling penting adalah Keteladanan (sebagai kaedah yang paling efektif dalam pendidikan anak-anak).

Ada banyak lagi. Cuma saya anggap 2 point ini sudah mencakupi semua perkara.

Kadang-kadang kita banyak habiskan masa pergi ke seminar pendidikan anak-anak atau mencari di internet, sebenarnya ada cara yang lebih mudah dan cepat. Semua perkara berkaitan pendidikan keibubapaan, rumah tangga, pendidikan anak-anak telah dikumpulkan dalam buku Cara Mendidik Anak - Tarbiatul Aulad karangan Dr.Abdullah Nasih Ulwan (ilmuan besar islam).



Dari sebelum kahwin sehingga mempunyai anak dan sampai anak besar ada dihuraikan di dalam buku tersebut.

Tak rugi memilikinya.
Klik link ini untuk membeli buku tersebut secara online: Cara Mendidik Anak - Tarbiatul Aulad

Selamat mencuba :)

No comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© KHAZANAH ILMU
Maira Gall